Människans ursprung - Charles Darwins teorier

Satirteckning över Darwin.

Debatten var het om människans ursprung när Charles Darwin publicerade "On the Origin of Species". Att han dessutom hade korrespondans med zoologen Llewellyn Lloyd i Vänersborg är det nog få som vet.

År 1871 utkom Charles Darwin med boken The Decent of Man. Boken behandlade den mycket kontroversiella frågan om människans ursprung. Den hetaste debatten i ämnet hade dock redan bedarrat. Den hade rasat som värst tolv år tidigare, när Darwin publicerade sin selektionsteori i boken On the Origin of Species.

För många samtida var det illa nog att olika arter av växter och djur kunde förändras, nyskapas eller dö ut. Att även människan skulle vara "en i adelsstånd upphöjd apa" betraktades på flera håll som en vidrig tanke omöjlig att acceptera.

Den hårdaste kritiken kom inte från Darwins forskarkollegor utan från kyrkan. Om människan, skapad till Guds avbild, skulle ha apliknande förfäder och vara resultatet av slumpmässiga förändringar rämnade religionens grundvalar.

Darwin själv menade att den kristna moralen och etiken inte alls borde ifrågasättas. Till skillnad från kyrkan menade han att dessa regler inte var instiftade av någon Gud. I stället var det regler människan själv utformat för att på bästa sätt anpassa sig som social varelse i en grupp.

När The Decent of Man publicerades var de flesta ledande forskare redan övertygade om de evolutionära förändringar hos levande arter som Darwin påvisat. Däremot var det många som ännu inte var övertygade om att dessa förändringar var slumpmässigt styrda. Darwin korresponderade med jägaren och zoologen Llewellyn Lloyd i Vänersborg och i The Decent of Man finns ett flertal referenser till Lloyds forskningar och observationer i den svenska naturen.

Senast uppdaterad: 2017-11-29 12:50