Webbplatsen använder antigen IE11 eller teknik som troligen inte stöds i din webbläsare. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.

Skip to main content

"Brätte – staden som försvann" - Visning i utställningen

Karta från 1661

Grundskola, gymnasiet och folkhögskola

OBS! Bokningsbart från och med 18 maj 2025.

"Brätte – staden som försvann" är vår senaste utställning. Den handlar om Vänersborgs föregångare Brätte, en stad som fanns under slutet av 1500-talet och början av 1600-talet. Var exakt staden hade legat var länge okänt men i början av 1900-talet återupptäcktes den och undersöktes arkeologiskt. Spåren av staden finns fortfarande kvar att se på plats några kilometer utanför Vänersborg och i museet har vi de arkeologiska fynd som kommer därifrån.

I visningen berättar vi om upptäckten av staden, om hur det var att leva i Brätte, om arkeologi och vilka andra källor som ligger till grund för den kunskap vi har om staden och de människor som levat där. Källkritik är en viktig del av detta.

Vid intresse kan visningar ute på platsen för den gamla staden även bokas. Observera att det då behövs transport ut till Brätte.

Målgrupp: Visningen finns på olika nivåer för grundskola, gymnasium och folkhögskola.

Tid: 45-60 minuter enligt överenskommelse.

 

Koppling till läroplan:

Undervisningen i ämnet historia ska syfta till att:

...eleverna utvecklar sitt historiemedvetande och sin historiska bildning … får utveckla kunskaper om historiska förhållanden och historiska begrepp, får insikter i hur historia skapas genom tolkningar av källor samt utvecklar förståelse för hur historia kan brukas i olika sammanhang.

… ge eleverna förutsättningar att tillägna sig en historisk referensram och en kronologisk överblick över hur kvinnor och män genom tiderna har skapat och förändrat samhällen och kulturer … få förståelse för olika kulturella sammanhang och levnadssätt genom historien och för historiska skeenden som har påverkat nutiden … bidra till att eleverna får förståelse för att varje tids människor måste bedömas utifrån sin samtids villkor och värderingar.

…bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur vi kan veta något om det förflutna genom historiskt källmaterial. Eleverna ska också ges förutsättningar att utveckla förmågan att ställa frågor till och värdera källor som ligger till grund för historiska kunskaper. Arbetet med källor ska även ge eleverna förutsättningar att leva sig in i det förflutna.
                      Läroplan för grundskolan/LGR 22 (Historia – syfte)

Hemortens historia och vad närområdets platser, byggnader och vardagliga föremål kan berätta om livet där under olika tider. … Tidslinjer och tidsbegreppen dåtid, nutid och framtid.
                      Läroplan för grundskolan/LGR 22 (Historia, samhällsk – centralt innehåll åk 1-3)

Maktförhållanden och levnadsvillkor i Norden, cirka 1500–1800. Likheter och skillnader i levnadsvillkor mellan olika grupper i ståndssamhället. Vad historiska källor från tidsperioden, till exempel brev, dagböcker och kartor, kan berätta om det förflutna.
                      Läroplan för grundskolan/LGR 22 (Historia – centralt innehåll åk 4-6)

 

Praktisk information vid bokning av program

OBS! På grund av utställningsarbete kan det vara svårare att boka program till och med juni 2025. Museet är öppet som vanligt.

På museet erbjuds kostnadsfria program för alla skolor, både inom och utom Vänersborgs kommun. Det går bra att ringa eller maila museipedagogen för bokning av lektion. Vid bokning via mail uppge följande:

* Vilken skola/förskola ni kommer från
* Ålder på eleverna
* Elevantal
* Speciella behov (såsom elever som sitter i rullstol eller som är i behov av annat stöd)
* Kontaktperson/klasslärare
* E-postadress och telefonnummer
* Vilket eller vilka datum ni önskar komma. Lämna gärna alternativ.

Greta Åberg, museipedagog
Telefon: 0700-824 058
E-post: greta.aberg@vgregion.se 

-----

Sök stöd till resan
Det är möjligt att söka ekonomiskt stöd från Västra Götalandsregionen (arrangörsstödet) för er resa och ert besök. Det är den kommunala samordnaren som avgör om stöd kan betalas ut. Det finns två olika stöd som går att söka: Resestöd samt subvention av entréavgifter/guideavgifter. Läs mer om stödet: https://www.kulturkatalogenvast.se/barn-och-unga/det-regionala-arrangorsstodet


Senast uppdaterad: 2025-01-09 13:47