Webbplatsen använder antigen IE11 eller teknik som troligen inte stöds i din webbläsare. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.

Skip to main content

Liv och lek i Brätte – staden som försvann

Målning över trähusbebyggelse med människor och djur. vatten med skepp i bakgrunden.

Årskurs 3 - årskurs 6

OBS! Bokningsbart från och med 18 maj 2025.

"Brätte – staden som försvann" är vår senaste utställning. Den handlar om Vänersborgs föregångare Brätte, en stad som fanns under slutet av 1500-talet och början av 1600-talet. Var exakt staden hade legat var länge okänt men i början av 1900-talet återupptäcktes den och undersöktes arkeologiskt. Spåren av staden finns fortfarande kvar att se på plats några kilometer utanför Vänersborg och i museet har vi de arkeologiska fynd som kommer därifrån.

I programmet berättar vi om upptäckten av staden, om hur det var att leva i Brätte, om arkeologi och vilka andra källor som ligger till grund för den kunskap vi har om staden och de människor som levat där. Källkritik är en viktig del av detta. Vi går också in på de så kallade domböcker som skrevs ner i staden och som berättar om brott och straff och människors liv.

Särskilt intresse visar vi barnen i Brätte – barnen är nästan osynliga i materialet men de fanns ju, det gäller bara att leta…  Vad gjorde barn i Brätte när de ville ha roligt? Det tar vi reda på tillsammans genom att undersöka källmaterialet och sedan prova själva!

Målgrupp: Årskurs 3-6.  

Tid: 90 minuter.

 

Koppling till läroplanen: 

Undervisningen i ämnet historia ska syfta till att eleverna utvecklar sitt historiemedvetande och sin historiska bildning … får utveckla kunskaper om historiska förhållanden och historiska begrepp, får insikter i hur historia skapas genom tolkningar av källor samt utvecklar förståelse för hur historia kan brukas i olika sammanhang.

Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att tillägna sig en historisk referensram och en kronologisk överblick över hur kvinnor och män genom tiderna har skapat och förändrat samhällen och kulturer … bidra till att eleverna får förståelse för att varje tids människor måste bedömas utifrån sin samtids villkor och värderingar.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur vi kan veta något om det förflutna genom historiskt källmaterial. Eleverna ska också ges förutsättningar att utveckla förmågan att ställa frågor till och värdera källor som ligger till grund för historiska kunskaper. Arbetet med källor ska även ge eleverna förutsättningar att leva sig in i det förflutna.

Undervisningen i ämnet historia ska ge eleverna förutsättningar att utveckla kunskaper om händelser, aktörer och förändringsprocesser under olika tidsperioder samt om historiska begrepp och långa historiska linjer, förmåga att ställa frågor till historiska källor samt att tolka, kritiskt granska och värdera dessa, och förmåga att reflektera över hur historia kan brukas i olika sammanhang och för olika syften.
                      Läroplan för grundskolan/LGR 22 (Historia – syfte)

Hemortens historia och vad närområdets platser, byggnader och vardagliga föremål kan berätta om livet där under olika tider. … Tidslinjer och tidsbegreppen dåtid, nutid och framtid.
                      Läroplan för grundskolan/LGR 22 (Historia, samhällsk – centralt innehåll åk 1-3)

Maktförhållanden och levnadsvillkor i Norden, cirka 1500–1800. Likheter och skillnader i levnadsvillkor mellan olika grupper i ståndssamhället. Vad historiska källor från tidsperioden, till exempel brev, dagböcker och kartor, kan berätta om det förflutna.
                      Läroplan för grundskolan/LGR 22 (Historia – centralt innehåll åk 4-6)

Praktisk information vid bokning av program

OBS! På grund av utställningsarbete kan det vara svårare att boka program till och med juni 2025. Museet är öppet som vanligt.

På museet erbjuds kostnadsfria program för alla skolor, både inom och utom Vänersborgs kommun. Det går bra att ringa eller maila museipedagogen för bokning av lektion. Vid bokning via mail uppge följande:

* Vilken skola/förskola ni kommer från
* Ålder på eleverna
* Elevantal
* Speciella behov (såsom elever som sitter i rullstol eller som är i behov av annat stöd)
* Kontaktperson/klasslärare
* E-postadress och telefonnummer
* Vilket eller vilka datum ni önskar komma. Lämna gärna alternativ.

Greta Åberg, museipedagog
Telefon: 0700-824 058
E-post: greta.aberg@vgregion.se 

-----

Sök stöd till resan
Det är möjligt att söka ekonomiskt stöd från Västra Götalandsregionen (arrangörsstödet) för er resa och ert besök. Det är den kommunala samordnaren som avgör om stöd kan betalas ut. Det finns två olika stöd som går att söka: Resestöd samt subvention av entréavgifter/guideavgifter. Läs mer om stödet: https://www.kulturkatalogenvast.se/barn-och-unga/det-regionala-arrangorsstodet


Senast uppdaterad: 2025-01-09 13:46