Nordens näst största frösamling från 1800-talet.

På Vänersborgs museum finns en stor samling med vackra glasburkar med olika fröer. De samlades in 1879 och året efter bildades Westra Sveriges Lantbruksmuseum. När Vänersborgs museum invigdes ingick denna samling i de övriga samlingarna. Samlingen blev ganska snabbt inaktuell och glömdes bort. 1994 ställdes den åter ut och har idag blivit högst aktuell. Genom genforskning undersöker man bland annat hur olika sorter kan klara vår nuvarande klimatförändring.

Se mer...

Museichef Peter Johansson visar Amalia Bagges sockerskrin.

Amalia Bagges sockerskrin

Museichef Peter Johansson berättar om Amalia Bagges sockerskrin. Ett skrin som Amalia Bagge fick av kanalingenjören Nils Ericson efter att han köpt Nygård av Amalia och hennes man Patrick Bagge.

Peter Johansson står framför gravstenen till Maria Cajsa Hök.

Maria Cajsa Hök

Vi får lära känna Maria Cajsa Hök, gift Krull. En resa som tar oss bland annat till Gustav III:s statskupp och till den stora stadsbranden i Vänersborg 1777.

Peter Johansson berättar om älgen på Vänersborgs museum.

Älgen

Vi träffar en gammal bekant på Vänersborgs museum. Älgtjuren har stått här i nära på åttio år, men det är inte den första älgen som befunnit sig på museet. Museichef Peter Johansson berättar idag om älgens föregångare som gick ett oklart öde till mötes och du får också veta vilken av älgarna som skjutits av vilket kungligt jaktlag.

Peter Johansson berättar om tändsticksfabriken.

Tändsticksfabriken

Museichef Peter Johansson berättar om Vänersborgs lukrativa tändsticksfabrik som efter Kreugerkraschen mötte sitt öde och slutligen stängde igen portarna den 31 augusti år 1932.

Senast uppdaterad: 2022-03-02 12:23