Norr
Vy mot norr
Bortom tändsticksfabrikens virkesgård syns fabrikens hamn med virkeslänsa och uppfordringsverk. Från hamnen gick det en järnväg in till fabriken och vidare för anslutning till UVHJ/Älvsborgsbanan. Hamnen och järnvägen anlades under 1917 och togs i bruk 1918. Tändsticksfabriken hade ett par egna båtar och tåget som transporterade virket drevs av ett omtalat ångackumulatorlok. Virkeshanteringen pågick fram till Kreugerkraschen 1932. Järnvägsrälsen mellan Länsan och fabriken lär ha legat kvar fram till senare delen av 1940-talet då den slutligen bröts upp. Spåret från UVHJ/Älvsborgsbanan till fabriksområdet var kvar och i bruk långt fram i tiden då det betjänade TELIS verksamhet.
Med start 1959 och några år framåt gjordes arbeten med snygga till området nere vid vattnet och på samma gång få en förlängning av Skräcklan och en anslutning med Holmängenområdet. Tidigare var detta en plats man inte gärna vistades på, då flera avlopp rann ut här och den även fungerade som stadens soptipp. Den sumpiga marken fylldes ut och gräsmattor anlades. Jeetèn vid Länsan förlängdes och en riktig småbåtshamn blev äntligen verklighet. 1960 stod det hypermoderna avloppsreningsverket på Holmängen klart och ett par år senare kunde man bada längs stränderna utan att riskera att bli sjuk.
Här har det hänt mycket mellan bilderna och av bebyggelse är det endast den gamla stadsägan 280 (Nygatan 70) som finns kvar idag.
Närmast i bild på vyn från 2023 ser vi bostadshusen på Karlslundsgatan i kvarteret Plommonträdet.