Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Den sociala resan - från bodbetjänt till handelsman

Museets porslinssal. Foto: Ian Schemper.

Vänersborgs museum är i mycket ett resultat av den sociala resa museets grundare Adolf Andersohn gjorde under 1800-talet. Redan som ung väcktes hans intresse för kultur, konst och samlande. Genom Andersohns framgångsrika karriär, från bodbetjänt till handelsman, gavs han möjlighet att utveckla dessa intressen till vad som kom att bli Vänersborgs museum.

Ett samspel mellan porslin, stengods, flintgods och glas där form och färg är viktigare än ursprung och material. En utställning där själen ska lyftas och få njuta av världens prakt från 1800-talets sinnevärld. Ett resultat av en social resa.

Museets grundare Adolf Andersohn hade en önskan om att museet främst skulle vara ett besöksmål för ”de mindre bemedlade i samhället”, att de här skulle få njuta allt det vackra de inte hade i sin vardag. Kanske hade han då främst denna magnifika sal i åtanke. Här samsas fajanser, porslin, stengods, flintgods och glas i form av hundratals tallrikar, fat, bägare, urnor och figuriner från olika håll i världen. Se den ostindiska Qianlongservisen, den handmålade franska teservisen från Sevres, Meissenfiguriner, Mariebergsurnor, Rörstrandsfat och tyska stengodspjäser i stilfull massverkan. Här är det form och färg som skapar en balans i salen samtidigt som man bjuds goda exempel på kinesisk och europeisk konst och porslinshistoria.

I salen ser vi även exempel på äldre svenska och tyska tenn- och mässingsarbeten i form av ljusstakar, presenterfat, snusdosor m.m. Här finns även den högklassiga gustavianska byrån vilken en gång tillhört familjen Alströmer och där man i intarsia ser familjens egen blomma Alströmerian.

Senast uppdaterad: 2021-03-02 13:40