Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds av din webbläsare som exempelvis Internet Explorer 11. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.

Gå direkt till huvudinnehållet

RESOR I TID OCH RUM

På Vänersborgs museum kan man ge sig ut på flera olika resor: Upptäcksresa, tidsresa, turistresa, kunskapsresa och en social resa.

Den sociala resan, del av den nya basutställningen

Den sociala resan

I Den sociala resan möter du museets grundare Adolf Andersohn. Det var genom hans framgångsrika karriär, från bodbetjänt till handelsman, som Vänersborgs museum kom till.

Kunskapsresan, en del av den nya basutställningen

Kunskapsresan

I Kunskapsresan möter du nordiska djur som björn, älg, lodjur och märkligt nog Sveriges enda vildfångade alligator. Följ med på en resa i historien om hur vetenskapen utvecklas från 1700-talet fram till att Vänersborgs museum byggs 1885.

Tidsresan, en del av nya basutställningen.

Tidsresan

Vänersborgs museum byggdes 1885. Både utsidan och insidan är sig lik idag. Det sena 1800-talet ligger inte så långt bort i tid men kan ändå kännas främmande. Utställningen Tidsresan är tänkt som en introduktion till den period som museet kom till i.

Turistresan, en del av den nya basutställningen

Turistresan

En sarkofag, ett mumifierat kalvhuvud och ett ljus från födelsegrottan i Betlehem. Allt noga insamlat och inspirerat från en grandios turistresa strax efter mitten av 1800-talet.

Upptäcktsresan. en del av den nya basutställningen

Upptäcktsresan

De samlade fåglar, insekter och däggdjur, kartlade floder öknar och berg samt jagade storvilt för vinst och överlevnad. Följ med de som kallades upptäcktsresanden till 1800-talets södra Afrika.

Senast uppdaterad: 2022-01-25 15:54