Ett konstverk av Elis Barkstedt

Museichef Peter Johansson berättar om Elis Barkstedt, konstnären från Vänersborgs som inspirerades av Bruno Liljefors och vars verk blev så populära att de under 1900-talet nästan fanns i varje Vänersborgares hem.

Se mer...

Peter Johansson berättar om cigarrtändaren som ingår i samlingarna på Vänersborgs museum

Cigarrtändaren

Museichef Peter Johansson berättar om tiden då cigarrökning var populärt och då det brann en evig låga på stadshotellet i Vänersborg. Cigarrtändaren ingår i samlingarna på Vänersborgs museum.

Museichef Peter Johansson visar Dafgårds kopparbunke

Dafgårds kopparbunke

Långt innan de började sälja frysta maträtter, var familjen Dafgård kopparslagare i Vänersborg. Museichef Peter Johansson har tagit fram en gammal kopparbunke ur Vänersborgs museums samlingar och med hjälp av denna reder ut kopparslagarnas historia, vad spannmålsbrist kan leda till och att svagdricka inte får vara för stark.

Peter Johansson berättar om en spegel från Rånnums herrgård

Familjen af Dittmer och Rånnums herrgård

Museichef Peter Johansson berättar om familjen af Dittmer och deras tillvaro på Rånnums gård genom föremål som ägts av familjen. Bland annat ett set resebestick och en spegel. Även poeten Thomas Thorild finns med.

Museichef Peter Johansson berättar om en silverbägare från samlingarna. Vad kan en bägare berätta bara genom att studera föremålet närmare?

Bränningbägaren

Senast uppdaterad: 2022-01-18 09:19