Jägaren och zoologen Llewellyn Lloyd

Museichef Peter Johansson har plockat fram ett jaktgevär ur magasinet, men inte vilket jaktgevär som helst utan det som tillhört den berömde björnjägaren Llewellyn Lloyd. Förutom att ha bragt 102 björnar om livet var Lloyd även zoolog och författare som gärna skrev om det exotiska och vilda landet Sverige.

Se mer...

Museichef Peter Johansson berättar om Elis Barkstedt och hans konst

Ett konstverk av Elis Barkstedt

Museichef Peter Johansson berättar om Elis Barkstedt, konstnären från Vänersborgs som inspirerades av Bruno Liljefors och vars verk blev så populära att de under 1900-talet nästan fanns i varje Vänersborgares hem.

Gravurnan från Hästevadet

Museichef Peter Johansson berättar om en gravurna som hittats vid domarringen vid Hästevadet, nedanför Halleberg. Urnan var även ett av de tidigaste föremålen som togs in till samlingarna vid Vänersborgs museum.

Peter Johansson berättar om Sven Nilsson utifrån en medalj.

Professor Sven Nilssons medalj

Välkommen in i vår utställning Kunskapsresan där museichef Peter Johansson slagit sig ned tillsammans med några böcker och en liten medalj med ett märklig motiv. Här får du lära känna mannen som brukar kallas den svenska ornitologins fader, naturforskaren och arkeologen Sven Nilsson.

Peter Johansson visar en vävbok från Johanna Brunssons vävskola i Stockholm

En vävbok från Johanna Brunssons vävskola

Museichef Peter Johansson berättar om Johanna Brunsson, en pionjär inom svensk vävkonst. Johanna Brunsson grundade en mycket välrenommerad vävskola i Stockholm och fick även medalj av kungen. Men varför är vävboken i Vänersborg?

Senast uppdaterad: 2022-01-18 09:22