Historien om den egyptiska prinsessans mumie

Sakrofagen och dess falska mumie

Vänersborgs museum är unikt på många vis. Här finns den enda troligen svensktillverkade falska egyptiska mumie från 1800-talet som man känner till. Och den egyptiska prinsessan förvandlades till en man vid namn Iset-Min.

Under början av förra seklet fascinerades museets besökare av den sarkofag som innehöll mumien efter den egyptiska prinsessan Utest-Minn. I varje fall sade ryktet att bland den mängd fornegyptiska föremål som den svenske generalkonsuln Oscar von Heidenstam i Alexandria skänkt till Vänersborgs museum 1886 fanns just en äkta kunglig mumie.

Landsantikvarie Nils-Ivan Svensson ville komma till klarhet med historien och lät därför 1948 genomföra Sveriges första röntgenundersökning av en mumie. Röntgenplåtarna visade inga spår av något skelett och när den koptiska linneväven lossades fann man att kroppen i själva verket bestod av sandfyllda moderna jutesäckar.

Sarkofagen var äkta, men tillverkad för en man, Iset-Min, omkring 500 f.Kr. Sanningen om vem som tillverkat den falska mumien tog museigrundaren Adolf Andersohn med sig i graven då han, i maj 1887, avled i slaganfall just under ordnandet av den egyptiska utställningen.

Senast uppdaterad: 2023-11-14 13:43