Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds av din webbläsare som exempelvis Internet Explorer 11. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.

Gå direkt till huvudinnehållet

Sveriges äldsta utställning firar 130 år

Monterade fågelkroppar i olika stadier i den Afrikanska fågelsalen.
Fotograf: Anna Panser

Den afrikanska fågelsalen på Vänersborgs museum är troligen Sveriges äldsta utställning som stått utställd sedan 1880-talet. Utställningen fanns till och med före museet öppnade tre år senare!

I november 1888 öppnades den Afrikanska fågelsalen som den första utställningen i det då ännu inte helt färdigställda museet. Vänersborgs museum öppnades i sin helhet först i mars 1891.

Samlingen av fåglar och däggdjur i denna sal är insamlade i södra Afrika under 1860-80-talen i områden som i dag utgörs av Namibia, södra Angola, norra Botswana och Transvaalprovinsen (Gauteng) i Sydafrika. Mannen bakom denna imponerande naturhistoriska forskning är Axel Wilhelm Eriksson (1846-1901), slaktarsonen från Vänersborg som kom att bli en av sydvästra Afrikas mäktigaste handelsmän.

Den Afrikanska fågelsalen är resultatet av en zoologisk forskartradition som grundades i Vänersborg omkring 1830. Vid denna tid flyttade den ryktbare brittiske jägaren, zoologen och folklivsskildraren Llewellyn Lloyd (1792-1876) till trakterna av Vänersborg. För den engelska publiken var Lloyd en upptäcktsresande i Skandinavien och skildrade i flera skrifter Vänerlandskapens natur och kultur. För folk här i trakten var Lloyd främst känd som den store björnjägaren, excentrikern och kvinnokarlen.

Senast uppdaterad: 2023-10-17 13:12