Utställningar - Jubiléer
Den oscarianska tiden var de stora utställningarnas och jubiléernas tid. Få kungar i Sverige hade tidigare invigt så många tillställningar som just Oscar II.
I Sverige hade man redan på 1820-talet börjat arrangera mindre industri- och tekniska utställningar men det var först genom den Skandinaviska Industriutställningen i Stockholm 1866 som det verkliga genombrottet kom i vårt land. I en särskild utställningshall i Kungsträdgården och i Nationalmuseum trängdes närmare 3 800 utställare.
Nästa gång Stockholm uppvisade en storskalig utställning av tidens yppersta teknik och industri var vid den Allmänna Konst- och Industriutställningen 1897 på ett utställningsområde kring Nordiska museet. Utställningen gavs också särskild kunglig glans då den sammanföll med kung Oscar II:s och drottning Sofias 25-årsjubileum på tronen.
Även landsorten kom att följa tidens utställningsvurm, så också Vänersborg. Den första utställningen i detta slag arrangerades här i september 1869 av Elfsborgs Läns Slöjdförening i den nya folkskolan i hörnet av Edsgatan och Nygatan. Här visade nu länets samlade industri och slöjd upp ett brett spektrum av alster med allt från gjutjärnsmöbler och kaminer, åkerbruksredskap, vävnader och garvade hudar till handaslöjd, möbler, glaspjäser och inredningsdetaljer. En särskild avdelning visade konst i form av målningar och teckningar medan besökarna i en annan del av utställningen kunde se ett diorama, ett arrangerat naturlandskap med uppstoppade djur. Utställningen, som invigdes av landshövding Eric Sparre lockade över 1 300 besökare under den vecka den hölls öppen.
Under den oscarianska epoken hölls ytterligare tre utställningar i Vänersborg, 1872, 1895 samt 1906.
Utställningen 1895 presenterades som en lantbruks- och industriutställning och arrangerades av länets Hushållningssällskap. Som utställningsfält nyttjades några tomma tomter i kvarteret Krassen mellan Vallgatan och Östergatan, två kvarter söder om museet. Andelen industritillverkade utställningsföremål var nu större och dessa hade en tydlig inriktning mot lantbruksmaskiner och redskap. Utställningens paradnummer var Radiator, en kärningsmaskin för framställning av smör. När Radiator igångsattes började den efter kort tid skaka innan drivremmen slets av och allt stannade. Radiators misslyckande får ses som ett bakslag för dessa utställningars syfte, att påvisa det omutliga framsteget och stärka tron på den nya teknikens landvinningar för ett bättre samhälle.