Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds av din webbläsare som exempelvis Internet Explorer 11. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.

Gå direkt till huvudinnehållet

Ur Edith Augustssons dagbok

Edit sitter i gräset tillsammans med sin bror

Fredagen den 16 maj 1913

"I går hade vi åter trädgårdsarbete. Vi hade gräft en annan dag förut. I går krattade vi. Herr Madsén hade med sig flere papperspåsar. Gunnar räknade, att det var 10 stycken. I dessa fanns det flere olika slags frön. Vi skola kanske så i dag eller i morgon. Det är så roligt, därför att herr Madsén i går sade till fröken, att han tycker, att vi arbeta så bra. Han var förvånad, men fröken var inte förvånad. Fröken vet, att vi alla vilja vara bra och duktiga. A-klassen måste arbeta flitigt!”

Edit gick i A-klassen, vilket visar att hon räknades som ”begåvad”. När eleverna på skolan skrevs in delades de upp i fyra olika kategorier, A-D, beroende på begåvning, tal- och språkförmåga. "A-barnen" var de som ansågs ha bäst begåvning. På A- och B-avdelningen användes talmetoden och teckenspråk var förbjudet.

Senast uppdaterad: 2019-05-13 07:27