Ur Edith Augustssons dagbok
Fredagen den 16 maj 1913
"I går hade vi åter trädgårdsarbete. Vi hade gräft en annan dag förut. I går krattade vi. Herr Madsén hade med sig flere papperspåsar. Gunnar räknade, att det var 10 stycken. I dessa fanns det flere olika slags frön. Vi skola kanske så i dag eller i morgon. Det är så roligt, därför att herr Madsén i går sade till fröken, att han tycker, att vi arbeta så bra. Han var förvånad, men fröken var inte förvånad. Fröken vet, att vi alla vilja vara bra och duktiga. A-klassen måste arbeta flitigt!”
Edit gick i A-klassen, vilket visar att hon räknades som ”begåvad”. När eleverna på skolan skrevs in delades de upp i fyra olika kategorier, A-D, beroende på begåvning, tal- och språkförmåga. "A-barnen" var de som ansågs ha bäst begåvning. På A- och B-avdelningen användes talmetoden och teckenspråk var förbjudet.