Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds av din webbläsare som exempelvis Internet Explorer 11. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.

Gå direkt till huvudinnehållet

Stadsvandring - sextonde stoppet

Hamnkanalen. Foto: Claes Edvard Kjellin

Hamnkanalen

När fotograf Claes Edvard Kjellin är ute med sin kamera denna dag, den 15 maj 1867, har han medvetet fångat en historisk vy. Han har ställt sig där Hamngatan i dag går, mellan nummer 5 och nedre rondellen i Järnvägsbacken. Han blickar söderut. Vi ser Hamnkanalen och sjön Vassbotten.

Att Vänersborg vid denna tid var en stad där sjöfarten hade mycket stor betydelse och att det ofta låg rader av fartyg i kanalen är känt - men denna bild visar något exceptionellt. Sällan har så många segelfartyg skådats här samtidigt - och vid norra delen av kanalen låg de lika tätt. Vad vi ser är nämligen den handelsflotta som tvingats övervintra i Vänersborg under en av de hårdaste vintrarna i mannaminne.

Under föregående höst hade den värsta kloeraepidemi man upplevt härjat staden och på detta en missväxt som slog mycket hårt, inte minst i Dalsland. Isen lade sig tjock på Vänern och det var inte förrän i mitten av maj, kort efter det att denna bild togs som trafiken kunde släppas på igen. 

Vänersborgs roll som sjöfartsstad innebar också att man var varvsstad. På planen i bildens förgrund låg tills bara ett par år före fotografiet togs Dyvikens varv där ett stort antal segelfartyg gått av stapeln de senaste 25 åren. På bilden kan man också skönja stapelbäddarna som svaga sänkor i marken.

Även om Kjellins främsta syfte med att denna dag ta ut sin tunga fotoutrustning nog var att föreviga fartygen så fångar han, i marginalen, också en annan händelse som gör bilden unik.

Längst till vänster i bild ser vi järnvägsstationens stationshus skymta - och det står byggnadsställningar resta vid gaveln. Två dagar efter fotografiet togs skulle nämligen den nya järnvägen, Uddevalla-Vänersborg-Herrljunga, komma att öppnas i hela sin sträckning. Kommunikationerna skulle gå fortare, havre skulle kunna sändas till hamnen i Uddevalla för export och för första gången skulle man kunna handla färsk fisk från Västkusten på Fisktorget i Vänersborg.

Även om Hamnkanalen i dag är avstängd för trafik och de sista vänersborgsbyggda fartyden sedan länge huggits upp eller ligger som vrak på världens hav är ännu järnvägen i bruk och så också det 149-åriga stationshuset.

Fortsätt vandringen genom att klicka på bilden nedan:

Senast uppdaterad: 2017-05-05 07:45